Hanoi

Shop till we drop!

Hanoi is zoals Saigon: een hele drukke stad maar dan iets minder zonnig. Ook hier ben je als voetganger de pineut en moet je je een weg banen tussen het voorbijrazende verkeer en hopen dat je het er levend vanaf brengt :-)

In Hanoi hebben we vooral geshopt en niet alleen voor onszelf ;-)
Eerst waren we dit niet van plan, maar nadat we op het postkantoor vernomen hadden dat zeepost niet zo duur is, veranderde de plannen...
Vandaag hebben we onze buit naar het postkantoor gebracht en zijn we weer 24 kilo lichter en zijn we helemaal klaar voor iets anders! Nieuw-Zeeland, here we come!!

Posted by StefJanice 04:34 Archived in Vietnam Tagged packing Comments (4)

Tam Coc

Boottochtje tussen de rijstvelden

Voor we Tam Coc gingen bezoeken, bracht het busje ons eerst naar 2 tempels. Maar na 3 maand Azie hebben we onze buik vol van pagodes, tempels en paleizen :-)

Na de lunch maakten we een boottochtje op de rivier.

Het deed ons wat denken aan Ha Long Bay: enorme rotsen maar dan tussen de rijstvelden. Nadat we met het bootje onder 3 rotsen waren gevaren, kwamen we aan het keerpunt, waar we onze 2 roeiers op een drankje trakteerden.

Op de terugweg probeerden ze ons nog t-shirts aan te smeren, maar dat is niet gelukt :-) Op het einde van het tochtje zei de vrouw dat we haar 2 dollar moesten betalen. We hadden al 17 dollar voor de dag betaald, inclusief het tochtje! Na 3 maand Azie, zullen ze wel vroeger moeten opstaan om ons in het zak te zetten ;-) Hihi!

Posted by StefJanice 04:34 Archived in Vietnam Tagged packing Comments (2)

Ha Long Bay

Boottochtje tussen de oprijzende bergen

Na een busritje van twee uur kwamen we aan in het prachtige Ha Long Bay. Daar wachtte een boot ons op om ons door een adembenemend landschap te voeren.

Na de lunch bezochten we een grot, maar we waren teleurgesteld. Wij hadden onze bergschoenenal aan en hadden een avontuurlijke grot a la Vang Vieng verwacht = klimmen en vuil worden :-) Niet dus! Er was een wandelpad aangelegd en overal hingen gekleurde lichten, waardoor het leek of je in een fake Disneygrot liep. Maar de grot op zich was wel mooi.

Nadien zette de boot koers richting het eiland Cat Ba. Overal waar je keek rezen rotsen uit de zee, echt mooi!

Een aantal passagiers bleven die nacht op het eiland slapen en stapten uit op Cat Ba . Wij daarentegen verkozen een nachtje op de boot.

Onze kajuit bevond zich jammergenoeg naast de motor....maar het was niet de motor die ons 's nachts wakker hield, wel een jammerende kat die precies ergens vastzat.
's Avonds zaten we aan tafel met een Canadees en een Australisch koppel (al die koppels!! :-) ) en het was heel gezellig. We hebben ook ons 2de adresje in Australie 'gescoord'. Cathy en Peter wonen in Noosa (een uurtje van Brisbane) en hebben ons uitgenodigd.

De volgende ochtend zouden we eerst ontbijten en dan gaan kajakken had de gids gezegd. Het bleek omgekeerd te zijn: eerst op een nuchtere maag gaan kajakken en dan ontbijt. Op onze blote voeten en met opgerolde broek kropen we in de kajak en peddelden we langs de grote rotsen.

Na het ontbijt pikte de boot nog wat mensen op van het eiland om vervolgens terug naar het vaste land te varen. Maar eerst moesten we nog afgezet worden, zoals de traditie het wil ;-). We moesten nog eens betalen om een tochtje te maken op een ander bootje naar een rots en een school. We zijn dan maar op de boot gebleven.
Na de lunch bracht het busje ons terug naar Hanoi.

Posted by StefJanice 03:55 Archived in Vietnam Tagged packing Comments (2)

Sapa

Adembenemend landschap

overcast 25 °C

Na een tussenstop van een dagje in Hanoi zijn we voor 2 dagen met de nachttrein naar Sapa getrokken. Sapa vooral bekend om zijn rijstvelden op verschillende niveaus = rijstterrassen. Super mooi!

's Morgens aangekomen, ontbeten in het hotel en een uurtje later op trekking vertrokken met een groep van 6 (engels koppel en frans koppel) in het gezelschap van 5 dames die tot de Hmong people behoren.

Natuurlijk was dit gezelschap niet zomaar, achteraf bleek dat ze na de wandeling dingen (oorbellen, armbanden, muziekinstrumentjes, tassen, kleding, ...) verkochten.

Na de lunch nog een anderhalfuurtje gewandeld en dan toegekomen bij een gezellige, lieve familie waar we zijn blijven slapen. 's Avonds heel lekker en veel gegeten en kennis gemaakt met de familie en met rice wine (sterk drankje) :)
De volgende dag was de trekking echt wel zwaar, omdat het de vorige nacht geregend had.

Hierdoor was het pad heel modderig en glibberig en iedereen had het moeilijk om zich overeind te houden. Ook hier kregen we weer de hulp van enkele Hmong dames en dit opdat we iets zouden kopen.

Op het einde van het traject hebben we dan maar een paar oorbellen gekocht. We hadden wel geluk dat het tijdens de trekking niet regende, want dat zou het helemaal verpest hebben.

We waren rond 15h terug in het hotel waar we nog een douche hebben genomen en die avond zaten we al terug op de nachttrein richting Hanoi.

Posted by StefJanice 05:03 Archived in Vietnam Tagged packing Comments (2)

Hue

Stad met een rijk verleden

overcast 21 °C

Hue ligt in het centrum van Vietnam en hier zijn de weergoden ons minder gunstig gezind. Dit merkten we tijdens onze busrit, want van zodra we de bergen over waren werd het bewolkt en daalde de temperatuur naar 21 graden. Het deed ons meteen aan het Belgische weer denken :(
De natuur was echt prachtig: bergen in de mist, zee aan de voet van de bergen en oneindig veel rijstvelden ....

Donderdagavond 05/04 aangekomen en meteen een slaapplaats gevonden. Dit is ons in Vietnam ook al opgevallen dat alles hier georganiseerd is in vergelijking met Laos, waar we zelf naar het busstation moesten gaan en waar we de trotter/lonely planet nodig hadden om een slaapplaats te zoeken. In Vietnam komt de bus je ophalen aan je hotel en zet je af aan een hotel, toch wel een luxe :)
De volgende dag hebben de stad verkent in regenachtige omstandigheden en hebben we een motorbiketour vastgelegd voor de dag erop. Die tour was echt fijn, een andere manier om een stad te verkennen. We waren met 15 man en een gids en iedereen zat achter op een brommertje.

Zo gingen we van de ene sightseeing naar de andere. We reden langs kleine wegen voorbij rijstvelden naar een Japanse brug, hebben bunkers bezocht die lagen op een berg waar we een geweldig uitzicht hadden op de Perfume River, hebben een bezoekje gebracht aan het graf van Tu Duc en aan de Thien Mu-pagode, hebben een gebedsdienst van monikken bijgewoond en onze rit sloten we af met een blik op de enige keizerlijke stad van Vietnam waar we morgen een bezoekje aan brengen en 's avonds nemen we de nachtbus naar Hanoi, onze eindbestemming!

Posted by StefJanice 00:23 Archived in Vietnam Tagged packing Comments (2)

(Entries 26 - 30 of 52) « Page 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 .. »