Battambang

Bijna doodervaring...

Vrijdag 9 maart hadden we besloten om met de boot naar Battambang te gaan in plaats van altijd met de bus... De vrouw van ons guesthouse vroeg 15 dollar, maar in het centrum hadden we al gezien dat er tikets waren voor 13 dollar. We zeiden tegen de vrouw dat we die in het centrum gingen kopen en dan zei ze dat ze de tikets toch voor 13 dollar aan ons zou verkopen...Yes!
We waren 's ochtends om 5.15 opgestaan omdat het busje dat ons naar het bootje zou brengen om 6 uur vertrok. Niet dus, het busje was pas daar om 6.30, maar dat zijn we al gewoon dat alles altijd later is dan gepland. In de boot zaten we met een 40tal mensen en de rit viel goed mee en we vaarden langs kleine paaldorpjes op het water. Onze boot veroorzaakte hoge golven en op een bepaald moment viel een vrouw uit haar boot die omkantelde door een golf... zielig!
Na een 4tal uurtjes op de boot meerden we aan en dachten we dat we er waren, niet dus: we moesten nog 2 uur met een busje rijden maakten ze ons wijs... Hier hadden ze ons niets van verteld! Via een dun wankel plankje moesten we met onze loodzware rugzak naar de oever lopen. We moesten echt opletten niet in het water te vallen.
Opeens stonden daar 2 4X4's met laadbak op ons te wachten, dat waren dus onze busjes...

De groep moest zich verdelen en de rugzakken werden achter de wagen gehangen. Er waren ook nog 2 fietsen die ze er op een of andere manier hadden kunnen aanhangen. Een familie met 2 jonge kinderen en een baby namen op de achterbank plaats en 2 meisjes naast de chauffeur. De overige 12 man, waaronder wij dus :-(, moesten in de bak. Een andere man die op de bagage ging zitten deed zijn helm aan... even later zou duidelijk worden waarom... En dan begon de helse rit. Er was helemaal geen weg!!! Het was verharde modder tussen de bomen door...vandaar de helm dus. We moesten ons constant bukken omdat de takken veel te laag hingen en ons constant sloegen... 1 man had een diepe snee in zijn arm, een andere een wonde aan zijn hoofd. Ik was helemaal bezweet en er plakten bladeren en modder op mijn rug. Ik kon mij niet aan de rand vasthouden (want de takken deden teveel pijn), waardoor ik niet stabiel zat en het gevoel had er elk moment uit te vliegen door de schokken. De chauffeur reed heel snel op de barslechte weg en we werden door elkaar geschud en vaak leek het of we overkop gingen gaan. Ik had zoveel schrik!! Ik moest steeds denken aan het dodelijk ongeluk dat we 2 weken eerder hadden gezien en besefte maar al te goed dat het snel gebeurd is.. Op een gegeven moment leek het echt of we gingen kantelen en een oude man riep: 'I wanna get of!!!'. Ook de anderen vonden dat het te gevaarlijk werd en zeiden dat de chauffeur trager moest rijden. Opeens reed hij zich vast en moesten we allemaal uitstappen. Maar voor mij was het al te laat, ik was aan het trillen van schrik en had echt het gevoel dat er iets erg ging gebeuren. Ik had echt het gevoel dat het mijn laatste uren waren en dat ik mezelf nog kon redden door niet mee te rijden. Maar ik moest mee, er was geen andere mogelijkheid. Ik wou zelfs nog joggen achter de wagen, maar Stef zei dat het echt niet ging...Stef zat tegenover mij. We reden verder en op sommige momenten kantelde de wagen zo fel naar rechts, dat Stef veel hoger dan mij zat en het leek of we gingen vallen. Stef hield zich goed, maar op die momenten keek ze echt angstig naar mij en dan dacht ik dat het gedaan was. Er liepen spinnen en insecten over mij, maar ik had geen tijd om er schrik voor te hebben... Ik begon sneller te ademen en hoopte echt dat ik geen paniekaanval zou krijgen, het scheelde echt niet veel. Dan moesten we stoppen: de rugzakken begonnen te lossen... Een deel van de rugzakken moesten in de laadbak, waardoor er nog minder plaats was voor ons en we bijgevolg nog onstabieler zaten! Ik zat zo slecht dat ik op een gegeven moment mijn voeten niet meer voelde en een kramp in mijn bil kreeg. Stef zat met haar voet bijna in het kruis van de oude man. Op sommige stukken was er veel zand en dat veroorzaakte megastofwolken, waardoor ik zelfs Stef niet meer zag en amper kon ademen... we zagen zo bruin als iets!
Bij een hutje stopten de wagens om een pauze te houden en de motors te laten afkoelen. Ik zag het niet meer zitten om terug in de bak te kruipen en vroeg aan de meisjes of ze wilden wisselen. De oude man en ik mochten vanvoor zitten, maar de weg was vrij goed vanaf dan. Alsof we nog niet genoeg 'geleden' hadden, begonnen het opeens superhard te stortregenen. Ik zat droog, maar Stef zat ocharme nog in de bak en zei dat de regenen echt pijn deed! Gelukkig waren we er na 20 minuten en al snel was ik ook drijfnat.
Dan moesten de 2 verzopen katten nog naar een guesthouse op zoek... We kregen een gratis lift, maar het hotel vroeg 6 dollar en dat vonden we teveel. In het guesthouse daarnaast, vroegen ze 4 dollar, dus de keuze was snel gemaakt! De kamer is zo groot als een bezemkast en het bed heel klein, maar dat hadden we er wel voor over. We waren zo blij dat we een douche konden nemen. We waren zo vuil dat het water echt bruin zag en er bladeren op de grond dreven... Daarna lekker gaan eten en nog zitten lachen over ons avontuur. We waren zo blij dat het gedaan was! Om 20.30 waren we zo dood als een pier en vielen we in slaap....voor 10.5 uur.
Vandaag, zaterdag de 10de maart, werd ik wakker en heb overal spierpijn. Drie uur opgespannen (van de schrik en om vast te houden) zitten, eist zijn tol.
Vandaag hebben een relaxdag gehouden, we verdienden het echt na gisteren! Na het ontbijt een tempel bezocht, iets gaan drinken, terug iets gaan eten, gelezen, nieuw leesboek gekocht, muffins voor onze volgende busreis gekocht en op internet.
Morgen gaan we terug naar Pnom Penh. En je, we gaan met de bus :-)

Posted by StefJanice 02:20 Archived in Cambodia Tagged packing Comments (4)

Siem Reap

Angkor, here we come!

Zondag om 14h30 in Siem Reap toegekomen, een vermoeiende busrit van 6h, maar we werden direct wakker geschud toen de bus stopte in het station van Siem Reap. "Honderden" mensen van de verschillende guesthouses en mensen die ons maar al te graag een tuk tukrit aanboden, klopten op het raam van de bus. Dat was verschieten! We konden maar moeilijk bij onze rugzak geraken, omdat we zo omringd werden door die mensen en die bleven maar roepen en doen opdat we een van hen zouden kiezen. Janice en ik konden mekaar amper verstaan. Uiteindelijk toch ene eruit gekozen en bij een gezellig guesthouse beland. (Waar ze gratis internet hebben :) )

De volgende dagen hebben we gevuld met een bezoek aan het landmijnenmuseum, de tempels van Angkor, het meer Tonle Sap en een drijvend dorp en natuurlijk ook een markt.

We zijn naar het landmijnenmuseum gefietst. Dit was niet een typisch museum zoals bij ons, het was een tent met daarin heel veel mijnen, granaten, wapens en foto's. Het gaf je wel een kippevelgevoel om zoveel mijnen te zien liggen en om te lezen dat het vooral jonge mensen zijn die deze ontmijnen. Er liepen ook een paar mensen rond die geen arm of been meer hadden, aangrijpend.

Een drukke dag was de dag dat we de tempels van Angkor zijn gaan bezoeken. Dit bezoek zijn we begonnen met de dag ervoor naar de zonsondergang te gaan kijken in Angkor Wat. Wat een drukte en warmte, maar hoe mooi!

De volgende dag hebben we dan in het totaal 6 tempels bezocht, met onder andere Angkor Wat, Angkor Thom en Bayon.

Om 06h30 vertrokken om Angkor Wat als eerste te bezoeken, wat een geluk, want rond 09h werd het al behoorlijk warm en dat maakt het minder leuk en zeer vermoeiend!
We hadden een chauffeur voor heel de dag, dat was ook wel nodig om ons van de ene tempel naar de andere te brengen.
Om 14h waren we moe en voldaan terug in ons guesthouse.

Met 2 brommers en 2 chauffeurs naar het Tonle Sap meer gereden. Best wel een leuke rit waar we zeker van genoten hebben ook al was de weg niet overal even vlak. Zo kwamen we dan in het dorp waar er alleen maar paalwoningen zijn, omdat het dorp onder water staat in het regenseizoen.

Hier hebben we dan ook een boottochtje gemaakt naar het drijvende dorp op het meer, bestaande uit een 20-tal huisjes. Amai, het leek wel of we plots op zee zaten, zo groot was dat meer.

Terug aan land nog even in het dorp rondgelopen en dan terug nr het guesthouse. Onderweg had de brommer van Janice een platte band gekregen, maar geen nood we zijn wel veilig toegekomen.

Nog een dagje genieten in Siem Reap en dan op weg naar Battambang.

Posted by StefJanice 04:41 Archived in Cambodia Tagged packing Comments (4)

Phnom Penh

Hoofdstad van Cambodia

Ondertussen hebben we er 6 dagen in Phnom Penh opzitten, beetje onverwacht, want we hebben Kratie moeten overslaan.
Maandag 26/02/07 waren we heel vroeg vertrokken naar Kratie met een minivan. Onderweg een akelig moment gehad, want we hebben een ongeval gezien. Er lagen 2 mensenlichamen in doeken gewikkeld en een jeep lag op zijn kant. Op zo'n moment besef je toch wel dat het heel snel gebeurd is, vooral als onze chauffeur heel snel reed over de weg die nog geen asfalt had, brrrrr
In Kratie aangekomen en ontdekt dat we hier geen geld konden afhalen --> PANIEK!
Oplossing: taxi genomen naar Phom Penh voor 49 USD, want die taxi zou pas vertrekken als er 7 passagiers zouden zijn en het was 7 usd voor de rit. Aangezien we meteen wilden vertrekken, hebben we besloten om voor de hele taxi te betalen.
Blij dat we onderweg waren, maar dat was nog niet alles! Want 2 uur later kwam Janice tot het besef dat ze haar map met documenten (waaronder de vliegtickets) vergeten was in het guesthouse in Kratie. (een toerist heeft die map woensdag meegenomen naar Phnom Penh)
En onderweg heeft onze taxi ook nog een platte band gekregen, maar we zijn goed en wel in Phnom Penh geraakt waar we geld hebben afgehaald en zo hebben we onze chauffeur betaald.

Gezellig guesthouse gevonden aan het Boeng Kak Lake met hangmatten en tv waar we verschillende avonden filmpjes hebben gekeken.

Dinsdag 27 februari zijn we in de voormiddag op consultatie gegaan in het ziekenhuis voor Stef haar knie. In de namiddag hadden we een afspraak om foto's te laten nemen. Na 3 kwartier onder de IRM scan, waren de foto's klaar. Gelukkig is er geen operatie nodig en kan Stef blijven :-) De volgende dag zouden de foto's uitgeprint en op cd gezet zijn.
's Avonds nog een filmpje gekeken.

Woensdag hebben we in de voormiddag de Russische markt bezocht en hadden we 1 doel: Birkenstocks vinden! :-) Na een halfuur hadden we prijs!

In de namiddag hebben we het Tuol-Slengmuseum (Museum van volkerenmoord) bezocht. Hier werden tussen 1975 en 1979 meer dan 15.000 mensen opgesloten door de Rode Khmer en op de meest wrede manier gemarteld. Nog niet zo lang geleden dus...
Je kan er de martelruimtes en cellen bekijken. De Rode Khmer hield een heel archiefsyteem bij van hun gevangenen. Deze foto's zijn ook tentoongesteld, alsook foto's van mensen die de folterdood zijn gestorven... Nadien hebben we ook nog een korte film bekeken over 2 slachtoffers.

Donderdag zijn we met een tuktuk naar het uitroeingskamp Choeung Ek gereden, ook wel beter bekend als de Killing Fields. Hier werden de gevangenen van Tuol Sleng naartoe gebracht en op gruwelijke manier omgebracht. Om geen kogels te verspillen, werden ze de kop ingeslagen of zelfs levend begraven...
Er is een monument opgetrokken in glas met daarin de gevonden schedels. Op het terrein zelf zie je de massagraven en liggen er botten en tanden. Heel aangrijpend...

Vrijdag hebben we een relaxdagje gehouden: filmpje gekeken, shake gedronken, gelezen,...

Zaterdag wilden we het Koninklijk paleis bezoeken, maar omdat we blote schouders hadden mochten we niet binnen... en ze hadden geen sarongs ter beschikking. Als we terugkomen van Battambang, zijn we nog een half dagje in Pnom Penh en gaan we 'deftig gekleed' teruggaan.

Zondag waren we veer vroeg uit de veren om de bus te nemen naar Siem Reap.

Posted by StefJanice 02:45 Archived in Cambodia Tagged packing Comments (1)

Ban Lung

Klein stadje in het Noordoosten

Ons oorspronkelijk plan was om in Stung Treng te blijven, maar er vertok nog een busje naar Ban Lung. De organisator vertelde ons dat we er geld zouden kunnen afhalen, wat echt wel nodig was want het was bijna op. We zouden wel tot maandag moeten wachten. Ban Lung is een kleine stad die evengoed in het Wilde Westen zou kunnen liggen met zijn brede weg van rood grind en houten huizen. Na een 3tal uur dooreengeschud geweest te zijn kwamen we aan.
De volgende dag hebben we een fiets gehuurd om naar het Ya Laom meer te rijden. Eerst zijn we nog naar de markt gegaan om water en koekjes te kopen. Na een 5tal km kwamen we aan het vulkanisch meer, heel groot en helder water! Daar het zondag was, waren er heel wat locals die kwamen zwemmen en picknicken. We hebben heel de dag daar gezeten en gelezen, gezwommen,….

Een Cambodjaans meisje vroeg of we haar wat wilden helpen met haar engels en wat zinnen konden opschrijven. We hebben ook al een logeeradresje in Australie: een Australisch koppel waar we een leuk gesprek mee hadden heeft hun adres gegeven.

‘s Avonds vervoer voor de volgende dag geregeld: met een minibusje naar Kratie om 6:30 (dus niet naar de bank kunnen gaan). In Kratie kunnen we geld afhalen zegt de man van ons guesthouse. Het is echt nodig, want we hebben nog maar 2 euro……

Posted by StefJanice 23:31 Archived in Cambodia Tagged packing Comments (3)

Grensovergang Laos – Cambodja

Duur grapje

Zaterdag 24 februari moesten we Laos verlaten, want ons visum verviel die dag. Via ons guesthouse hadden we het vervoer geregeld. Eerst werden we met een bootje naar de overkant gebracht. Dan moesten we een halfuur wachten op een busje, waar we met 12 man in moesten.
Na een halfuurtje kwamen we aan bij de grenspost van Laos, waar we onze paspoorten moesten tonen. Blijkbaar hadden we ons vergist en moesten we de vorige dag al het land uitgeweest zijn. Gevolg: 10 dollar betalen! Via een zandweg moesten we naar de grenspost van Cambodja wandelen,

onze paspoorten laten zien en 2 dollar betalen. Ons visum hadden we al in Belgie geregeld. Vervolgens bracht een busje ons verder naar Stung Treng in Cambodja.

Posted by StefJanice 23:13 Archived in Cambodia Tagged packing Comments (3)

(Entries 36 - 40 of 52) « Page .. 3 4 5 6 7 [8] 9 10 11 »