Savannakhet

een stukje provence in Laos

Vrijdag, na een busrit van een dikke 2 uur, zijn we aangekomen in Savannaket. In de brandende zon met onze zware rugzak op zoek naar een guesthouse = afzien! Gelukkig vinden we er eentje voor 5 dollar! We nemen direct een ijskoude douche! In de namiddag hebben we de stad wat verkent, maar die lag er maar doods bij. We vinden niet echt iets gezellig...

Zaterdag huren we een fiets en fietsen we naar de That Inheng, ongeveer een 15 km van het centrum. Het is 1 van de mooiste stoepa's van Laos en gebouwd in de 16de eeuw. We lopen wat rond en babbelen met een monk die zijn engels wilt oefenen. We rijden terug in de brandende zon en relaxen de rest van de namiddag.
' s avonds komen we Darren en Steven tegen samen met nog 3 Britten en een Nieuw-Zeelands meisje. We gaan mee met hem iets drinken. Het was wel leuk, alleen dat N-Z meisje kan haar kwek voor geen minuut houden en is heel vermoeiend... :-)

Zondag weer vroeg uit de veren om de bus naar Pakse te nemen.....

Posted by StefJanice 22:47 Archived in Laos Tagged packing Comments (1)

Thakhek

Klein stadje temidden van indrukwekkend karstplateau

Woensdagochtend weer vroeg uit de veren om de bus te nemen naar Thakhek, 6 uur rijden van Vientiane. Na een dikke 5 uur rijden begonnen we het echt beu te worden: de bus zat propvol (wij de enige buitenlanders), warm, honger,... opeens BAF.... motor kapot!

De chaufeur heeft nog geprobeerd de motor te maken, maar zonder succes. Gelukkig passeerde een halfuur later een bus van dezelfde maatschappij en konden we mee op de al volle bus naar Thakhek.
Daar aangekomen namen we een tuktuk met 2 Schotse gasten (koppel) naar een guesthouse 10 minuten van het centrum.
's avonds krijgen we wat uitleg van de plaatselijke gids en besluiten we om de volgende dag samen met de Schotten brommerkes te huren en op zoek te gaan naar de grotten.

Donderdag staan we voor de verandering weer vroeg op om op tijd te kunnen vertrekken. Maar dat is buiten de bediening van het hotelpersoneel gerekend.... Nadat we eindelijk vertrokken zijn en staan te wachten aan de bank waar Darren zijn geld aan het wisselen is, slaag Steven erin om zijn 'gashendel' kapot te krijgen.. Wij dus terug naar het hotel, Steven achterop bij Darren, om het probleem te melden. Samen met de man van de brommerkes rijden we terug naar de plaats waar de kapotte brommer staat om de benzine over te pompen. Steven krijgt een nieuwe brommer en dan kunnen we EINDELIJK vertrekken, mannen he......
We rijden eerst verkeerd, maar das niks want we komen langs kleine dorpjes, waar alle kindjes op ons afgelopen komen en waar keischattige biggetjes lopen.

Na een dik uur rijden door een prachtig en indrukwekkend landschap, komen we aan bij de grot. Eerst nemen we een bootje dat onder de grot vaart, een soort ondergronds meertje en heel laag, vaak moeten we ons dan ook bukken.

Om de budhagrot te bezoeken moeten Stef en ik een rok dragen en onze schoenen uit doen.

We besluiten nog verder te rijden en komen nog in een paar dorpjes, waarna we terug naar het guesthouse rijden. Jammergenoeg rijden onze Schotse vrienden megatraag....Stef en ik aan het vlammen :-) en dan weer wachten...

Een vermoeiende maar heel leuke dag!

Vrijdag zetten we onze reis naar het Zuiden verder en rijden we naar Savannaket.

Posted by StefJanice 03:27 Archived in Laos Tagged packing Comments (3)

Back in Vientianne

Heading South of Laos

Met een dagje vertraging zijn we maandag in Vientianne aangekomen. Normaal gezien zouden we zondag al in Vientianne toekomen, maar Janice heeft de nacht van vrijdag op zaterdag enkel de wc van dichtbij gezien en niet haar bed. Ocharm ze is echt doodziek geweest en als gevolg heeft ze de zaterdag in haar bed doorgebracht. In de avond was er toch een lichtpuntje voor haar, want ze heeft Gorik gehoord en dat heeft haar wel opgeknapt. We wilden er allebei zeker van zijn dat ze zich beter voelde vooraleer we de rit van 9h naar Vientianne gingen aandoen. Dus zondag hebben we een wandeling gemaakt door Luang Prabang en zijn we terecht gekomen bij een Wat op een heuvel (met indische invloeden) iets buiten het centrum, echt wel mooi.

Die namiddag hebben we het rustig aan gedaan, zijn iets gaan drinken en eten en hebben we overlopen hoe onze komende dagen in het zuiden er gaan uitzien. 's Avonds zijn we voor de zoveelste keer de avondmarkt voorbij gelopen.

Eerst met het id om heel veel souvenirs te kopen, maar uiteindelijk heeft geen van ons iets gekocht. Het leek allemaal niet meer zo speciaal. Die avond was er toch een lichtpuntje, want ik heb Greg gehoord en dat heeft me heel goed gedaan. Die avond op tijd ons bedje in en ons ready gemaakt voor de lange busrit nr Vientianne.

De bus is om 9h vertrokken en om 18h zijn we aangekomen, de rit zelf is heel goed meegevallen, maar we waren toch blij dat we er waren. En toen is de zoektocht naar een guesthouse begonnen en dat was een regelrechte ramp, want alles was vol. Het ene na het andere liepen we binnen, maar geen succes. Dus hebben we iets buiten het centrum (ongeveer 15 min wandelen) gevonden voor 1 nacht, we waren gewoon blij dat we nog iets gevonden hadden. De volgende ochtend zijn we meteen op zoek gegaan naar een goedkoper guesthouse in het centrum, eentje voor 4 dollar gevonden.
Die dag zijn we een heel eind gaan fietsen (40 km in het totaal) We wilden het Buddhapark gaan bezoeken, maar dat hebben we totaal niet gevonden. Het was wel een leuke fietsttocht. Na een deugddoende douche zijn we iets gaan drinken en eten (gegrilde vis) aan de Mekong River, kijkend naar de zonsondergang.

Posted by StefJanice 02:58 Archived in Laos Tagged packing Comments (1)

Luang Prabang

Culturele parel van Laos

Sa bai dee!!! (hallo)

Dinsdagochtend waren we vroeg uit de veren om op tijd te zijn voor onze bus naar Luang Prabang. Maar door een misverstand hebben we hem pas om 12 u kunnen nemen. Het was een zeer mooie maar lange rit doorheen het prachtige berglandschap. Om 6 uur 's avonds zijn we dan aangekomen en hebben we een guesthouse aan de Mekong gevonden. We waren allebei moe en toen we uit de kamer waren beseften we dat geen van ons beide de sleutel mee had...
Nadat de eigenaar een 50tal sleutels had geprobeerd en tot het besef kwam dat hij geen reservesleutel had, heeft hij het slot laten forceren... maar altijd met een glimlach!

Woensdag begonnen we met een zoektocht naar een nieuwe guesthouse: we gingen proberen om een goedkopere kamer te vinden. Maar al snel bleek dat goedkoper ook vuiler betekent...
We zitten nu terug in een kamer voor dezelfde prijs, maar wel een betere. De namiddag hebben we doorgebracht aan de oever van de Nam Kane. Lekker relaxen en gegrilde vis eten...

Vervolgens hebben we ook een bezoekje gebracht aan het koninklijk paleis. De namiddag sloten we af met de 'beklimming' van de heuvel Phousi. Van hieruit heb je een prachtig zicht over de stad.

Donderdag besloten we de grotten van Pak Ou te bezoeken. Een bootje bracht ons naar de grotten. Jammergenoeg heb ik niet ten volle van de rit kunnen genieten, want moest al na een halfuur naar het toilet en als je weet dat het tochtje 2 uur duurde...

De grotten waren een beetje een teleurstelling, onze eerste grot (Vang Vieng) was super en ik denk dat we daarom minder onder de indruk waren.

Op de terugweg zijn we gestopt om een hapje te eten en werden we uitgenodigd door de Laotiaanse familie waar we onze boot mee deelde. De opa sprak wat frans en vond dat we eens een typische Laotiaanse maaltijd moesten eten.... Het viel heel goed mee, wel pikant en in onze soep dreef iets dat we niet konden plaatsen...
We zijn die avond niet te laat gaan slapen, want de volgende dag moesten we er vroeg uit.

Vrijdag, vandaag dus, was een zeer intensieve dag. We waren nog niet goed wakker of we mochten al aan een mountainbiketocht van een 15tal km beginnen, samen met Cha onze gids. We zijn via zandwegen door de jungle gereden en kwamen langs tal van kleine dorpjes. Het was vermoeiend (zeker toen aan de laatste helling geen einde leek te komen),maar heel leuk.

Vervolgens werden we met een motorbootje naar de that se watervallen gebracht.

Tijdens het regenseizoen zijn deze zeer indrukwekkend. Daar kregen we ook een lunch. Daarna begon deel II van onze sportieve dag = kayakken. Het was wel leuk de eerste 2 uren: wat stroomversnellingen, buffels langs de kant, spelende kinderen, vissende mensen,... maar dan begonnen we wel moe te worden in onze armen. Bleek dat we nog maar in de helft zaten! Ik ben er nog in geslaagd om gebeten te worden door een rode mier (hoe die op mijn arm kwam?) en Stef had een dikke spin in haar nek,hihihi.... We waren dus blij als het einde in zicht was :-)
Na een zalige douche, zijn we een lekkere pizza gaan eten = dit hadden we verdiend!
Morgen gaan we het rustig aan doen: uitslapen, bodymassage, souveniers kopen op de avondmarkt,... want de dag erna belooft zwaar te worden, dan zullen we 9 uur in een bus zitten naar Vientiane.

Posted by StefJanice 03:56 Archived in Laos Tagged packing Comments (5)

Vang Vieng (27/01 - 29/01)

Zalig

3 Dagen in Vang Vieng verbleven, een dorp met een prachtige natuur!
ZaterdagDe bus (met locals) om 9h van Vientianne genomen en 3h later aangekomen in Vang Vieng. Bus stopte gewoon langs de weg, Janice en ik hadden niet eens door dat we er waren.
En dan op zoek nr een verblijfplaats, Michael (= vriend) had ons verteld om nr de andere kant van de rivier Nam Song te gaan, weg van de toeristen en iets meer in de natuur, nr het guesthouse Maylin. Echt een schitterende plaats, langs de bergen.
Nadat we wat uitgerust waren en iets gedronken hadden, zijn we een wandelingetje gaan maken en hebben veel foto's getrokken, ook van de schattige kindjes.

's Avonds op ons gemakje iets gaan eten aan de rivier en vroeg ons bedje in, nadat we eerst een hele poging hebben ondernomen om 2 kakkerlakken uit ons hutje te krijgen. Dankzij ons teamwork en de DEET is het ons gelukt.
Gisteren hebben we een actieve dag gehad: mountenbikes gehuurd en een 20 km gereden, ook een grot (Phoukam) gaan bezichtigen en dat was nogal klauteren, want eerst steil nr boven klimmen en in de grot zelf waren er geen paden.

Tijdens het terug fietsen hebben we kei leuke foto's genomen van kinderen.
's Avonds zijn we iets in het dorp gaan eten, van het uitzicht genoten en nog wat met de mensen gepraat.
Vandaag hebben we het iets rustiger aan gedaan, we zijn nr een grot gewandeld in de zalige zon en in de namiddag hebben we ons langs de rivier Nam Song in het zonneke gelegd.
Morgen trekken we verder met de bus nr Luang Prabang (7h rijden) iets meer nr het noorden.

Posted by StefJanice 04:11 Archived in Laos Tagged packing Comments (9)

(Entries 46 - 50 of 52) « Page .. 5 6 7 8 9 [10] 11 »